Oreo Mud Cake!

Jag kan gå och längta efter att baka en kaka som jag har hittat ett recept på som bara ser helt gudomlig ut. Men samtidigt vet jag att det inte är så bra för min "hälsa" att ha en massa bakverk hemma som skriker "ät mig". Och eftersom jag är en lydig och väluppfostrad person så gör jag som folk säger... men hallå Siri nu påstod du att ett bakverk pratade med dig.... ja men ok jag är en förtappad själ och en slav under sockret så jag kan ju inte hålla mig borta från sötsaker.
 
Det händer ganska ofta att när jag väl "testbakat" en kaka så blir jag inte så där fasligt imponerad efteråt. Anledningen till det kan vara att jag kanske totalt misslyckat med mitt bak som händer till och från eller att många kakor och då särskilt chokladkakor enligt min mening oftast smakar lite likadant...
Den senaste kakan jag slängt trånande blickar mot är "Oreo Mud Cake" som jag hittat ett recept på kokaihop.se.
 
 
Den innehåller typ allt som är gott som Oreokakor (så klart), vit choklad, mörk choklad, smör och grädde. Jag hittade inga mini Oreokakor utan delade helt enkelt dom "stora" kakorna i två delar och tryckte ned i kakan samt att jag kokade en kolasås och hällde över eftersom min chokladsås var slut. Funkade alldeles utmärkt. Ja här kommer helt enkelt receptet:
 
Oreo Mud Cake
(15 portioner)
 
Ingredienser:
150 g smält smör
3 dl strösocker
1 dl kakao av god kvalité
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 paket Oreokakor
 
Fyllning och topping:
300 g vit choklad
100 g mörk choklad
100 g smör
1 dl grädde
1 paket Oreokakor mini
1 paket Marshmallows mini
1 dl Ohoy chokladsås
 
Gör så här:
 
1. Smält smöret (i en rejäl kastrull, det är den du rör ihop allt i) och låt det svalna av lite. Blanda i resten av ingredienserna, ta ett ägg i taget och avsluta med mjölet. Grovdela Oreokakorna och blanda med i smeten. Häll smeten i en rund smörad och bröad springform. Grädda i 175 grader mitt i ugnen i ca 15 minuter, låt kakan svalna lite.
 
2. Finhacka chokladen till fyllningen, värm grädde i en kastrull och rör ner chokladen. Klicka i smör och rör till en jämn smet, låt svalna lite. (Koka upp om det inte tjocknar) Lägg minimarshmallows på den gräddade kakan, spara lite marshmallows till topping. Häll över fudgesmeten och häll på resterande marshmallows, tryck ner minioreokakor lite varstans, ringla över chokladsås. Låt kakan svalna och stelna i kylen minst 2 timmar, den blir ännu bättre med tiden. Helst över natten så blir den extra god.
 
Serveringsförslag: vispad grädda, vaniljglass
 
 
 
 
 
 
 
Mmmm den var god men ingen smaksensation om jag ska vara helt ärlig.
Nu har jag börjat snegla på att testa baka "lakritsmacarons". Återkommer i ärendet!
 
Puss & kram! ♥